DEKOMPRESOR /PRAWO #9: Koszmar bieżącego lata

Treścią odcinka będą popularne zdarzenia, które mają często miejsce podczas wakacyjnych wyjazdów zagranicznych. Omówimy w co powinien być wyposażony nasz samochód za granicą, jak reklamować nieudane wakacje, co zrobić gdy stracimy bagaż oraz jak nie przepłacać za granicą za używanie mobilnego internetu.

W co powinien być wyposażony każdy samochód wyjeżdżający za granicę?

Zgodnie z międzynarodową konwencją wiedeńską o ruchu drogowym, każdy samochód musi być wyposażony zgodnie z wymogami prawa kraju rejestracji auta. W Polsce, każdy samochód osobowy musi być wyposażony w trójkąt ostrzegawczy i gaśnicę. Z kolei na Słowacji, obok trójkąta i gaśnicy, auto musi posiadać jeszcze zapasowe bezpieczniki, żarówki, koło, podnośnik, klucz do kół, linkę holowniczą, kamizelkę odblaskową oraz apteczkę.

Nieudany urlop. Ile masz czasu na reklamację?

Zaraz po stwierdzeniu jakichkolwiek nieprawidłowości powinniśmy zawiadomić o tym pilota lub rezydenta biura podróży. Jeżeli reklamacja nie została uwzględniona w czasie wyjazdu, możemy ją zgłosić po powrocie u organizatora w ciągu 30 dni od daty zakończenia imprezy.

Trzeba o tym pamiętać, bo jeśli nie zmieścimy się w terminie, nasza reklamacja może zostać automatycznie odrzucona.

Biuro podróży na rozpatrzenie naszej reklamacji ma 30 dni. Jeżeli organizator w ciągu 30 dni nie ustosunkuje się do złożonej przez nas reklamacji na piśmie - oznacza to, że reklamację uznaje się za uzasadnioną i powinien spełnić nasze żądania.

Co powinno znaleźć się w reklamacji?

Trzeba dokładnie opisać wszystkie niedociągnięcia organizatora i wady wyjazdu oraz dowody to potwierdzające.

Jakiego odszkodowania żądać?

W reklamacji trzeba określić wysokość odszkodowania. Nie ma górnego limitu, do którego odpowiada organizator, jednak odpowiedzialność biura podróży może być ograniczona. Ograniczenie to dotyczy wyłącznie szkód majątkowych, jakie ponieśliśmy w związku z niespełnieniem warunków przez biuro podróży.

Jak bezpiecznie wynająć samochód za granicą?

Omawiamy następujące kwestie:

  • Czy każdy może wypożyczyć samochód?
  • Jak wybrać wypożyczalnię?
  • Jak dokonać rezerwacji?
  • Ile to kosztuje?

Umowa

  • Jak możemy zapłacić?
  • Jak odebrać auto?
  • Do której godziny należy oddać auto?
  • Limity kilometrów i inne ograniczenia.
  • Ubezpieczenie.
  • Paliwo.
  • Wyjazd poza granicę kraju.
  • A co z mandatami?
  • Telefon alarmowy.
  • Jakie są wypożyczalnie?

Co zrobić gdy nasz bagaż zaginie?

W tej części omawiamy różne zasady postępowania w zależności od rodzaju środka transportu i zdarzenia, które spotyka nasz bagaż.

Jak korzystać ze smartfona za granicą aby nie zbankrutować?

Od 1 lipca obowiązują nowe, niższe stawki za usługi telefonii komórkowej w roamingu na terenie UE. Przesłanie 1MB to dziś koszt maksymalnie 1,02 zł.

  • Po pierwsze, włącz roaming.
  • Wyłącz internet w roamingu – korzystaj w razie potrzeby.
  • Synchronizacja? Najlepiej przez WiFi.
  • ABS dla kosztów ( Anti Bill Shock).
  • Większe potrzeby? Kup na miejscu kartę SIM.
© materiały graficzne / myzyczne pochodzą od: